- Powiatowy Rzecznik Konsumentów jest bezpośrednio podporządkowany Staroście.
- Czynności w zakresie prawa pracy wobec Powiatowego Rzecznika Konsumentów dokonuje Starosta.
- Do zadań Powiatowego Rzecznika Praw Konsumenta należy:
- wdrażanie wiedzy konsumenckiej do programów nauczania w szkołach publicznych,
- zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej mieszkańcom
Powiatu w zakresie ochrony ich interesów jako konsumentów,
- występowanie do przedsiębiorców oraz innych podmiotów prowadzących działalność
gospodarczą w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów,
- wytaczanie powództw na rzecz konsumentów oraz wstępowanie za ich zgodą, do toczącego się
postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów (art. 63 K.p.c.),
- występowanie w roli oskarżyciela publicznego w sprawach o wykroczenia na szkodę
konsumentów w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia,
- składanie wniosków do Rady Powiatu w sprawie stanowienia i zmiany prawa miejscowego
w zakresie ochrony interesów konsumentów,
- propagowanie wiedzy konsumenckiej w środkach masowego przekazu poprzez udzielanie
wywiadów i informacji,
- przygotowanie interpretacji przepisów prawnych dotyczących konsumentów o udostępnianie
ich mieszkańcom Powiatu,
- występowanie do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z wnioskami
o wszczęcie postępowania administracyjnego w sprawach nadużywania przez przedsiębiorców
pozycji dominującej na rynku (praktyk monopolistycznych) oraz w sprawach naruszania
zbiorowych interesów konsumentów,
- przedkładanie Staroście rocznego sprawozdania ze swojej działalności w roku poprzednim,
w terminie do 31 marca każdego roku i przekazanie zatwierdzonego sprawozdania
do Delegatury Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów,
- realizacja innych zadań wynikających z obowiązujących przepisów.