Główna treść strony
Zadania wydziału
Do podstawowych zadań Wydziału Edukacji i Zdrowia należy:
1. W zakresie edukacji:
1) wykonywanie zadań należących ustawowo do organu prowadzącego szkoły oraz placówki oświatowe, a w szczególności: zapewnienie warunków działania szkół i placówek, ustalenie potrzeb w zakresie remontów i zadań inwestycyjnych szkół i placówek, zapewnienie obsługi organizacyjnej szkół i placówek, pomoc w realizacji innych zadań statutowych szkół i placówek, sprawowanie kontroli nad funkcjonowaniem szkół i placówek,
2) realizowanie zadań związanych z zakładaniem, likwidacją, przekształcaniem, łączeniem
w zespoły, nadawaniem imienia i prowadzeniem publicznych szkół i placówek oświatowych,
3) prowadzenie ewidencji szkół i placówek niepublicznych oraz spraw związanych z nadawaniem i cofaniem szkołom i placówkom niepublicznym uprawnień szkoły lub placówki publicznej,
4) określanie szczegółowych zasad udzielania i rozliczania dotacji dla szkół i placówek niepublicznych prowadzonych na terenie Powiatu Grójeckiego oraz prowadzenie spraw związanych z udzielaniem dotacji szkołom i placówkom niepublicznym,
5) organizowanie konkursów na stanowiska dyrektorów szkół i placówek oświatowych, prowadzenie spraw związanych z powierzaniem stanowisk dyrektorów szkół i placówek oświatowych oraz prowadzenie ich spraw kadrowych,
6) prowadzenie spraw związanych z dokonywaniem oceny pracy dyrektorów szkół i placówek oświatowych,
7) sporządzanie wniosków o przyznanie odznaczeń państwowych i resortowych oraz Nagród Ministra Edukacji Narodowej i Mazowieckiego Kuratora Oświaty dla dyrektorów szkół i placówek oświatowych, dla których organem prowadzącym jest Powiat Grójecki, jak również sporządzanie wniosków o przyznanie nagrody Starosty Grójeckiego dla dyrektorów szkół i placówek ze specjalnego funduszu nagród,
8) prowadzenie całokształtu spraw związanych z przeprowadzaniem postępowania egzaminacyjnego w stosunku do nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela mianowanego,
9) analiza, opiniowanie i przedkładanie Staroście do zatwierdzenia arkuszy organizacyjnych pracy szkół i placówek na dany rok szkolny oraz ich bieżąca weryfikacja,
10) współpraca z dyrektorami szkół i placówek w zakresie finansowania zadań dotyczących dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz monitorowanie spraw związanych z realizacją doskonalenia nauczycieli zgodnie z przepisami prawa,
11) sprawowanie nadzoru nad szkołami i placówkami podległymi Powiatowi Grójeckiemu
w zakresie przestrzegania przepisów dotyczących organizowania pracy w szkołach i placówkach oraz przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy ,
12) prowadzenie bazy danych systemu informacji oświatowej w zakresie;
a) przekazywania danych identyfikacyjnych do zbioru danych nauczyciela w związku z awansem zawodowym na nauczyciela mianowanego,
b) kontroli prawidłowości danych zawartych w zestawieniach przekazywanych do bazy danych SIO przez podległe i rejestrowane szkoły i placówki w zakresie liczby uczniów i etatów nauczycieli,
c) wydawanie i cofanie upoważnień do dostępu do bazy danych SIO dla dyrektorów i pracowników prowadzonych szkół i placówek oraz szkół i placówek podlegających wpisowi do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonych przez Powiat Grójecki.
13) prowadzenie spraw w zakresie kierowania uczniów do szkół i placówek kształcenia specjalnego,
14) prowadzenie spraw w zakresie kierowania nieletnich do młodzieżowych ośrodków socjoterapii oraz młodzieżowych ośrodków wychowawczych,
15) prowadzenie procedur związanych z przyznawaniem nauczania indywidualnego dla dzieci i młodzieży, którym stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły oraz zajęć rewalidacyjnych,
16) przeprowadzanie procedury udzielania dotacji celowej na różnego rodzaju działania w szkołach i placówkach oświatowych,
17) sporządzanie wniosków do Ministerstwa Edukacji Narodowej w celu pozyskania środków z rezerwy subwencji oświatowej ogólnej,
18) prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem, stypendiów dla uczniów publicznych szkół i placówek dla których organem prowadzącym jest Powiat Grójecki oraz ustalanie regulaminów przyznawania tych stypendiów,
19) współpraca z Wydziałem Finansowym w planowaniu, naliczaniu subwencji, tworzeniu projektów planów budżetowych,
20) opracowywanie regulaminu określającego: wysokość stawek dodatków za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego, za warunki pracy oraz szczegółowe warunki przyznawania tych dodatków, szczegółowe warunki obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw, wysokość i warunki wypłacania nagród i innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy dla nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych,
21) przygotowywanie projektów aktów prawnych dotyczących szkół i placówek oświatowych, projektów uchwał Rady Powiatu i Zarządu Powiatu,
22) przeprowadzanie kontroli w szkołach i placówkach oświatowych w zakresie funkcjonowania szkół i placówek.
23) ustalanie planu sieci publicznych szkół ponadpodstawowych i specjalnych,
24) monitorowanie wyników egzaminów zewnętrznych w szkołach i placówkach prowadzonych przez Powiat Grójecki,
25) przygotowywanie dokumentacji niezbędnej do udzielania dyrektorom szkół i placówek zgody na dokonanie czynności prawnych przekraczających zakres udzielonych pełnomocnictw,
26) realizacja zadań dotyczących analizy wydatków poniesionych w poprzednim roku kalendarzowym na wynagrodzenia nauczycieli, w odniesieniu do wysokości średnich wynagrodzeń oraz średniorocznej struktury zatrudnienia nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego zgodnie z art. 30a ustawy – Karta nauczyciela,
27) opracowywanie i przedkładanie sprawozdania dotyczącego informacji o stanie realizacji zadań oświatowych Powiatu Grójeckiego za dany rok szkolny,
28) nadzór oraz weryfikacja i sporządzanie raportów dotyczących realizacji obowiązku nauki oraz spraw rekrutacji do szkół i placówek oświatowych,
29) dbałość o przygotowywanie przez szkoły atrakcyjnej oferty edukacyjnej w oparciu o diagnozę potrzeb prowadzoną we współpracy z Powiatową i Wojewódzką Radą Rynku Pracy,
30) przygotowywanie, zawieranie i realizacja porozumień z innymi jednostkami samorządu terytorialnego, a szczególnie w zakresie prowadzenia zadań publicznych w przedmiocie organizowania nauki zawodu dla uczniów realizujących kształcenie zawodowe,
31) realizacja innych zadań wynikających z obowiązujących przepisów.
2. W zakresie kultury:
1) prowadzenie spraw związanych z tworzeniem powiatowych instytucji kultury oraz nadzór nad ich funkcjonowaniem,
2) prowadzenie spraw związanych z ochroną zabytków (przygotowywanie decyzji w sprawie zabezpieczenia zabytków, umieszczanie na zabytkach nieruchomych odpowiednich znaków lub zapisów, przyjmowanie informacji od osób prowadzących roboty budowlane i ziemne w razie ujawnienia przedmiotu, który posiada cechy zabytku),
3) współpraca z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków w sprawach związanych z opieką nad zabytkami,
4) wnioskowanie do wojewódzkiego konserwatora zabytków o wydanie decyzji w sprawie wpisania do rejestru zabytków dóbr kultury nieruchomych, ruchomych oraz kolekcji,
5) wydawanie decyzji z urzędu lub na wniosek wojewódzkiego konserwatora zabytków o zabezpieczeniu dóbr kultury w formie tymczasowego zajęcia w razie uzasadnionej obawy zniszczenia, uszkodzenia lub wywiezienia dobra kultury bez zezwolenia za granicę bądź też nie zapewnienia dobru kultury należytych warunków konserwacji,
6) przygotowywanie powiatowego programu opieki nad zabytkami,
7) współdziałanie z wojewódzkimi instytucjami kultury,
8) realizacja innych zadań wynikających z obowiązujących przepisów.
3. W zakresie sportu:
1) podejmowanie działań w zakresie rozwoju i upowszechniania sportu wśród uczniów,
2) wspomaganie szkół i placówek oświatowych w prowadzeniu działalności sportowej,
3) współdziałanie w realizacji własnych zadań powiatu z organami administracji rządowej, organami gmin i innych powiatów oraz osobami prawnymi i fizycznymi prowadzącymi działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu,
4) opracowywanie i nadzór nad realizacją „Kalendarza Szkolnych Imprez Sportowych dla Szkół Powiatu Grójeckiego”,
5) realizacja innych zadań wynikających z obowiązujących przepisów.
4. W zakresie zdrowia:
1) prowadzenie spraw związanych ze sprawowaniem ustawowego nadzoru nad podległym publicznym zakładem opieki zdrowotnej w zakresie: realizacji zadań statutowych, dostępności i poziomu udzielanych świadczeń, prawidłowości gospodarowania mieniem i gospodarki finansowej,
2) prowadzenie spraw związanych z tworzeniem, przekształcaniem lub likwidacją, a także rozszerzaniem lub ograniczaniem działalności podległego zakładu opieki zdrowotnej,
3) przygotowywanie dokumentów związanych z uchwalaniem statutu publicznego zakładu opieki zdrowotnej oraz jego zmian,
4) organizowanie konkursu na stanowisko kierownika publicznego zakładu opieki zdrowotnej,
5) przygotowywanie projektów uchwał dotyczących powołania rady społecznej w publicznym zakładzie opieki zdrowotnej,
6) opracowywanie dokumentacji związanej z ustalaniem rozkładu godzin pracy oraz dyżurów aptek ogólnodostępnych na terenie Powiatu Grójeckiego,
7) współpraca z Urzędem Wojewódzkim w zakresie działania systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne,
8) przekazywanie Marszałkowi Województwa Mazowieckiego informacji o realizowanych na terenie powiatu programach zdrowotnych,
9) opracowanie i koordynowanie powiatowego programu ochrony zdrowia psychicznego,
10) udział w projektach promujących zdrowy styl życia oraz programów badań profilaktycznych zmierzających do ograniczenia zapadalności na choroby cywilizacyjne wspólnie z Państwową Powiatową Inspekcją Sanitarną i organizacjami pozarządowymi,
11) przygotowywanie decyzji zezwalającej na sprowadzanie zwłok i prochów zmarłych z zagranicy,
12) współpraca z Powiatowym Centrum Medycznym Sp. z o.o. w Grójcu w zakresie prowadzenia spraw zleconych przez Zarząd Powiatu,
13) współpraca z Państwową Powiatową Inspekcją Sanitarną w zakresie ochrony zdrowia publicznego,
14) współpraca z podmiotami leczniczymi przy pozyskiwaniu funduszy zewnętrznych i krajowych,
15) realizacja innych zadań wynikających z obowiązujących przepisów.
5. W zakresie pomocy społecznej:
1) koordynowanie i nadzorowanie działań nad prawidłowym realizowaniem zadań przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie,
2) współpraca z Domami Pomocy Społecznej, Środowiskowym Domem Samopomocy,
3) współpraca z Powiatowym Zespołem d.s. Orzekania o Niepełnosprawności w Radomiu,
4) współpraca z Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w realizacji programów celowych,
5) realizacja innych zadań wynikających z obowiązujących przepisów.
6. W zakresie funduszy europejskich:
1) monitorowanie terminów wdrażania konkursów w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej i krajowych,
2) przygotowanie wniosków aplikacyjnych o dofinansowanie projektów ze środków unijnych i krajowych,
3) współpraca ze szkołami i placówkami oświatowymi w zakresie opracowania wniosków dofinansowanych ze środków unijnych i krajowych,
4) koordynowanie i nadzorowanie przebiegu prac zmierzających do przygotowania wniosków,
5) pozyskiwanie partnerów zewnętrznych do realizacji projektów współfinansowanych ze środków unijnych i krajowych,
6) realizacja innych zadań wynikających z obowiązujących przepisów.
Informacje o stronie
Podmiot publikujący: |
Starostwo Powiatowe w Grójcu |
Odpowiada za treść: |
Aneta Pacholczak |
Wprowadził: |
Nieznany, data: 26.06.2003 r., godz. 13.14 |
Ostatnia aktualizacja: |
Małgorzata Woźniak, data: 02.07.2020 r., godz. 11.20 |
Czas |
Administrator |
Opis zmiany |
02.07.2020 r., godz. 11.20 |
Małgorzata Woźniak |
Edycja strony |
07.06.2017 r., godz. 12.04 |
Małgorzata Woźniak |
Edycja strony |
01.08.2013 r., godz. 13.31 |
Nieznany |
Edycja strony |
01.08.2013 r., godz. 13.27 |
Nieznany |
Edycja strony |
24.06.2013 r., godz. 09.59 |
Nieznany |
Edycja strony |
24.06.2013 r., godz. 09.57 |
Nieznany |
Edycja strony |
24.06.2013 r., godz. 09.49 |
Nieznany |
Usunięcie powiązania strony z zawartością |
26.06.2003 r., godz. 13.14 |
Nieznany |
Dodanie strony do BIP. |